Programul “AFTER SCHOOL” pentru copii defavorizati si nu numai este un
serviciu adus comunităţii.
Proiectul
nostru oferă copiilor
servicii de îngrijire
după terminarea orelor
de şcoală, programe educative, asistenţă
sociopedagogică, temele date
pentru acasă şi activităţi
recreative .
Activitatea
noastră va fi un adaos educaţional. De aceste
servicii beneficiază copiii defavorizati si copiii proveniţi din familii
ce nu au
în grija cui să lase copiii după
terminarea programului zilnic
şcolar şi pe perioada vacanţelor, care vor pentru copiii
lor o alternativă de a fi
supravegheaţi de personal cu pregătire
specială, într-un cadru de
grup care poate stimula capacitatea lor de relaţionare
interpersonală cu cei de aceeaşi vârstă dar şi cu vârste diferite , etc.
Elementele de bază
ale educaţiei propuse în cadrul programului „Şcoala după şcoală” vizează
îmbunătăţirea competenţelor sociale, nivelul cooperarii, nivelul comunicării
verbale şi nonverbale şi nivelul creativităţii prin:
►Procesul de
învăţare prin joc;
►Participarea
copilului la alegerea activităţilor şi a jocurilor;
►Organizarea
adecvată a ambientului educativ;
►Flexibilitatea
strategiilor de predare-învăţare.
Principalele activităţi :
-
servicii de îngrijire a copilului (hrănire, securitate) ;
-
servicii alternative de educaţie
prin asigurarea continuităţii educaţiei formale
(efectuarea temelor pentru
acasă) ;
-
activităţi recreative ;
Etapele implementării proiectului :
-
Inchirierea unei locatii
-
Stabilirea echipei de lucru şi a atribuţiilor fiecărui membru al echipei;
-
Amenajarea şi dotarea corespunzătoare a spaţiilor ;
-
Informarea personalului din instituţie
privind scopul proiectului;
-
Informarea comunităţii
asupra noilor servicii create ;
-
Selectarea persoanelor
care îndeplinesc condiţiile pentru a-şi desfăşura
activitatea profesională în cadrul serviciilor alternative
nou create;
-
Stabilirea principiilor, metodelor şi tehnicilor de lucru;
-
Evaluarea cererilor şi selectarea beneficiarilor
conform criteriilor prevăzute ;
-
Desfăşurarea activităţilor zilnice în cadrul centrului ,,Şcoala după
şcoală’’ ;
-
Monitorizarea evoluţiei fiecărui copil înscris;
-
Evaluarea periodică a serviciului înfiinţat prin prisma rezultatelor obţinute;
Programul ,,After
School’’, ca serviciu de prevenire a neglijarii copilului şi asigurarea
continuării educaţiei formale
are un caracter
preponderent educativ .
Obiectiv general:
Dezvoltarea şi
diversificarea serviciilor alternative de educaţie prin oferta Programului ,,
After School’’ ce va găzdui
copiii după orele
de curs, în vederea petrecerii în
siguranţă, util şi plăcut, a timpului liber.
Obiective
specifice
-
Furnizarea de servicii educaţionale specializate informale şi nonformale
care
să amelioreze comportamentul de
adaptare şcolară.
-
Asigurarea unui cadru securizat de petrecere a timpului liber;
-
Prevenirea neglijării copilului şi a problemelor de adaptare şcolară ;
-
Integrarea mai rapidă
în programul şcolar prin creşterea adaptabilităţii la acest
tip de mediu.
-
Creşterea gradului de
accesibilitate al familiilor care doresc alternative mai
bune pentru îngrijirea şi educarea copiilor.
-
Realizarea unei
campanii de informare şi promovare a proiectului în
comunitate;
-
Sensibilizarea comunităţii faţă de problematica nevoii copilului de a fi
asistat
în a-şi forma deprinderi dezirabile de
petrecerea timpului liber, de a învăţa, de a se comporta, de a socializa, de a
accepta diversitatea;
-
Schimbarea percepţiei comunităţii asupra problemelor elevului din familia
prea ocupată;
-
Micşorarea factorilor generatori de situaţii de risc;
-
Optimizarea
psihocomportamentală a copilului, prin folosirea activităţilor de
grup şi a unor metode
art-terapeutice.
-
Stimularea şi dezvoltarea stimei de sine, a conştiinţei propriei
identităţi, a
comunicării interpersonale şi a
relaţionării.
Nevoi prioritare
►Acodarea de
soluţii alternative de petrecere a timpului liber, evitarea neglijării
copilului .
Rezultă nevoia stringentă de dezvoltare a unor
servicii alternative de protecţie şi educaţie (de tipul programului after
school).
►Diversificarea
modalităţilor de intervenţie pentru evitarea neglijării a problemelor de tipul
neadaptării şi eşecului şcolar.
Se
identifică :
Nevoia de a dezvolta şi diversifica serviciile de tipul
celor asigurate în cadrul programului after school, servicii pedagogice,
suportive, de îngrijire.
Nevoia de a creşte accesibilatea serviciilor de către beneficiari.
Nevoia de a atrage resursa umană specializată în domeniul
asistării copilului.
Nevoia de a informa şi sensibiliza comunitatea în vederea
eliminării prejudecăţilor cu privire la
legătura dintre modalitatea petrecerii timpului şi comportamentul copilului.
Activităţile
educative realizate sub coordonarea cadrelor specializate constau în :
-
integrarea copilului în programul zilnic,
-
ajutor la efectuarea temelor pentru a doua zi şi a celor suplimentare,
-
organizarea stării de veghe, oferirea de jocuri şi jucării corespunzătoare
vârstei,
-
facilitarea relaţiilor interpersonale dintre copii,
-
dirijarea jocului individual şi colectiv în atmosfera de comunicare
stimulativă,
-
supravegherea stării de sănătate,
-
administrarea hranei, respectarea pe cât posibil a unor preferinţe pentru
alimente şi jucării, realizarea
igienei personale.
1. Educaţia motrică, intelectuală şi socioafectivă a
copilului se va realiza prin :
- dezvoltarea
motricităţii generale prin mers şi alergare ;
- dezvoltarea
senzorialităţii (văz, auz, tact) şi a capacităţii perceptive ;
- dezvoltarea
inteligenţei senzorio-motrice, a capacităţii de înţelegere,
- dezvoltarea
capacităţii de comunicare prin stimularea limbajului activ,
- formarea şi
lărgirea orizontului cognitiv, dezvoltarea conduitei de explorare a mediului
înconjurător,
- formarea
conduitei de joc individual şi colectiv,
- socializarea
afectivităţii,
- formarea
deprinderilor igienice şi de autoservire.
Toate aceste
activităţi se vor desfăşura într-o ambianţă plăcută.
Activităţile
ludice reprezintă
un element de sprijin în educaţie, multe deprinderi şi cunoştinţe fiind
dobândite prin joc, iar valorificarea acestui instrument informativ-formativ
presupune atribuirea unui conţinut cu finalităţi de dezvoltare a potenţialului
de cunoaştere afectiv şi volitiv al personalităţii, având astfel un
incontestabil rol terapeutic.
Activităţile de
terapie ocupaţională se vor desfăşura individual sau în grup sub îndrumarea
personalului specializat utilizând dotările din sala de clasă (jucării,
jocuri), obiectivul terapiei ocupaţionale fiind pregătirea progresivă şi
raţională a copilului pentru activităţile cotidiene cu grad cât mai mare de
independenţă.
2. Activităţile de formare şi
dezvoltare a autonomiei personale au caracter permanent şi sunt desfăşurate de personal, pe
cat posibil, cu implicarea activă a copiilor în funcţie de vârstă.
3. Menţinerea legăturilor
dintre beneficiari se realizează prin desfăşurarea proiectului de parteneriat între părinţi şi
Asociatia O PARTE DIN RAI.
4. Evaluarea
periodică a copiilor se va realiza în echipa pluridisciplinară
şi îndeplineşte următoarele funcţii :
►De constatare şi
apreciere a evoluţiei copiilor în raport cu serviciul, cu faza iniţială;
►De informare
asupra modului de realizare a deciziilor adoptate în legătura cu toate
aspectele activităţilor desfăşurate ;
►De prevenire
(înaintea instalării comportamentelor indezirabile), prin stabilirea şi
activarea de alternative în rezolvarea unor probleme ;
►De stimulare – formare a copiilor prin
sprijinirea eforturilor lor, acordarea încrederii, corectarea comportamentului ;
►De reglare prin utilizarea feed-back-ului;
5. Activitatea
de coordonare, monitorizare şi contabilitate-administrativă asigură :
►Funcţionarea în condiţii normale a Programului « After
School »
►Coordonarea personalului angajat şi a colaboratorilor ;
►Promovarea imaginii serviciului alternativ creat în exterior, sensibilizarea opiniei publice,
atragerea de sponsori şi parteneri, informarea comunităţii, promovarea bunelor
practici în vederea producerii efectului de multiplicare ;
►Administrarea bunurilor imobile şi mobile
Programul doreşte să creeze activităţi
compensatorii şi recompensatorii pentru copii stabilind un nivel motivaţional ridicat pentru
participarea la activităţi;
►Stimularea curiozitatii, imaginatiei si
spontaneitatii.
►Consilierea părinţilor cu scopul de a-i învăţa
să-şi înţeleagă copiii, nevoile lor,
petrecându-şi în mod constructiv timpul
împreună ;
În paralel există posibilitatea desfăşurării
unor cursuri de dans de societate, calculator, pictură (în funcţie de cerere şi
posibilităţi).
Exerciţiile suport de desfăşurare a
activităţilor vor urmări:
Limbajul, vorbirea (pronunţia şi tipul de comportament verbal);
►Atitudinile copilului, spontaneitatea şi
iniţiativa (opoziţie, pasivitate, cooperare, entuziasm);
►Maniera de relaţionare (opoziţie,
spontaneitate, formulare de întrebări, plictiseală, necooperare, detaşare,
iritare, tensionare, încordare, plăcere, participare totală ,etc.);
►Adaptarea la situaţiile propuse, gradul de cooperare şi de atenţie;
►Acţiuni şi mişcări necontrolate (agitaţie,
ticuri, mişcări ale ochilor, gurii, mâinilor, picioarelor, corpului);
►Nivelul de anxietate, reacţia în faţa
dificultăţilor sau eşecului;
►Comentarii şi
răspunsuri la întrebările dirijate;
►Metode spontane de lucru (cum procedează în
manipularea obiectelor sau în găsirea de soluţii);
Valoarea adaugată obţinută de pe urma
implementării acestui proiect.
Proiectul nostru
îşi propune :
- Activităţi de
educaţie informală şi nonformală care să amelioreze comportamentul de adaptare
şcolară.
- Crearea unei
motivaţii optime pentru activitatea (participarea) şcolară.
- Prevenirea
comportamentului de eşec şi abandon şcolar.
- Cointeresarea
familiei în activităţile de timp liber şi educaţie în scopul ameliorării
relaţiei intrafamiliale (copii-adulţi).
- Activitatea de
supraveghere şi sprijin în efectuarea temelor şcolare.
- Activităţi
recreative de socializare, de petrecere a timpului (excursii, drumeţii, vizite,
la obiective turistice).
- Facilitarea
integrării şcolii în comunitate şi
medierea relaţiei părinţi-şcoală în
cazul familiilor prea ocupate sau dezinteresate pentru educarea copiilor lor.
- Acest serviciu
va fi unul integrat modern şi competitiv crescând astfel valoarea actului
educaţional.
- Crează
activităţi compensatorii şi recompensatorii pentru copiii stabilind astfel un
nivel motivaţional ridicat pentru participarea la activităţile şcolare.
- Activităţi de
dobândire a deprinderilor de viaţă independentă şi autonomie personală.
- Vom învăţa
copiii să-şi gestioneze singuri un mic buget propriu, precum şi gestionarea
timpului liber.
►Membrii
echipei de implementare vor întocmi documentaţia necesară pentru obţinerea
avizelor şi autorizaţiilor necesare, în conformitate cu prevederile legale.
►Obţinerea unei săli de clasă dotată corespunzător (mobilată cu
pupitre, scaune, catedră, dulapuri).
►Mediatizarea serviciilor oferite în cadrul
şcolii prin
elaborarea şi distribuirea unor materiale vizuale atractive (pliante, afişe,
broşuri decriptive), reuniuni cu părinţii şi profesorii, precum şi prin cooptarea
mass-mediei.
►Recrutarea şi pregătirea personalului care va
lucra în cadrul programului « Şcoala după Şcoală »
Criterii de selecţie:
- Capacitate organizatorică
- Capacitate
decizională
- Asumare de
responsabilităţi
- Iniţiativă,
umor, discreţie
- Dorinţa de
perfecţionare continuă
- Aptitudini de
comunicare interpersonală
- Deschidere
pentru alternative educaţionale
- Loialitate faţă
de angajator ;
- Cunoştinţe în
domeniul gospodăriei, tehnicii, manipulării banilor, şi al acordării primului
ajutor ;
- Disponibilităţi
şi experienţă de comunicare (inclusiv non-verbală) în relaţiile cu copiii;
- Studii medii/studii de specialitate
- Modul de
relaţionare cu superiorii, cu colegii, cu alte instituţii/organisme şi modul de
relaţionare cu copiii
- Se vor întocmi
fişele postului pentru personal plecând de la schema:
- Caracteristici
generale ale postului – caracteristici specifice ale postului ;
- Calificări
necesare – sarcini principale – gradul postului (se vor adauga criteriile de
performanţă).